Internetové ekonomice v ČR by pomohla větší důvěra v internet a silnější důraz na vzdělávání
15. 04. 2014

15. dubna – Česká republika potřebuje internet ke svému růstu a k posílení konkurenceschopnosti, měla by tedy začít více podporovat technické vzdělávání a nové inovativní firmy. To jsou závěry z konference pořádané Platformou pro internetovou ekonomiku (PIE) a Aspen Institute Prague.

Konference s příhodným názvem E-business hnací silou konkurenceschopnosti se dotýkala převážně oblasti elektronického obchodování v České republice a střední Evropě. O možnostech podpory rozvoje služeb právě elektronického obchodování, stávajících překážkách při obchodování po síti, a také příkladech dobré praxe e-commerce z Česka i zahraničí zde debatovali představitelé byznysu, akademické a veřejné sféry společně s ekonomy.

„Již od roku 2009 je podíl internetové ekonomiky na HDP větší než podíl tradičních odvětví jakými jsou například bankovnictví či zemědělství a každým rokem stále roste,“ uvádí Lukáš Kovanda, ekonomický expert PIE a dodává, „internet hraje také klíčovou roli v tvorbě nových pracovních míst. Nedávná studie Lovaňské univerzity ukázala, že jedno nové místo v informačních technologiích může přispět k tvorbě až čtyř dalších v jiných segmentech. Internet má navíc obrovský vzdělávací potenciál a je nástrojem zvyšování konkurenceschopnosti České republiky. Proto je potřeba hledat nová řešení, jak toto prostředí posunout více kupředu.“

Z konference vyplynulo, že mezi největší bariéry rozvoje internetové ekonomiky patří přetrvávající nedůvěra Čechů v některé oblasti internetu - ať už se jedná o internetové platby, využívání aplikací nebo nakupování online. “Velmi zajímavým zjištěním pro nás bylo, že pro spoustu začínajících podnikatelů podnikajících právě skrze internet by raději než finance uvítalo mentoring od “zkušenějších” kolegů,” doplňuje Kovanda. Podle mnoha panelistů by rozvoji internetového podnikání pomohla vyšší připravenost absolventů na trh práce, či větší odvaha vydat se vlastní cestou a začít podnikat. Začínajícím podnikatelům by také mohlo pomoci větší povědomí o existujících technologiích a patentech, které by jim umožnilo věnovat se opravdovým inovacím.

Jednalo se o první konferenci Platformy pro internetovou ekonomiku (PIE), kde byli představeni i členové noví. Řady PIE například rozšířila společnost H1.cz, přední česká firma v oboru internetového poradenství a výkonnostního marketingu, kreativní fórum Česká inovace, společnost Brand Embassy zabývající se zákaznickou péčí na sociálních sítích, nebo vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Platforma se bude orientovat především na pořádání konferencí a seminářů, zaměřených na podporu vzdělávání, start-upů a podnikatelského ducha, a chce umožnit firmám z rozdílných odvětví ICT vzájemně sdílet svoje zkušenosti.

Mezi řečníky vystoupili například Tomáš Čupr, zakladatel slevomat.cz a damejidlo.cz, Václav Liška, zakladatel Aukro, Ondřej Sočuvka z Google, Ivan Štefunko z Neulogy, Miroslav Lukeš z MasterCard či Jan Burčík, ředitel Inovacentra.